Bénéteau Oceanis 473 Clipper - 2022

Bénéteau Oceanis 473 Clipper - 2022

Pro


12 pers.
4 cabins
15 meter
2022
Boot zonder bemanning

Over POLARIS FARU ONE

Automatisch vertaalde tekst

De Océanis 473 was zeer veelzijdig in zijn benadering van dek- en interieurindeling en was een van de sterren van Beneteau tussen 2001 en 2008. Dit Finot-Conq-ontwerp combineert het niveau van comfort en goede prestaties waarnaar particuliere eigenaren zoeken, met de strenge eisen van de charteractiviteiten . De Océanis 473, een ontwerp van Finot-Conq, werd in 2001 aan het publiek gepresenteerd ter vervanging van de Océanis 461, een ontwerp van ...

De Océanis 473 was zeer veelzijdig in zijn benadering van dek- en interieurindeling en was een van de sterren van Beneteau tussen 2001 en 2008. Dit Finot-Conq-ontwerp combineert het niveau van comfort en goede prestaties waarnaar particuliere eigenaren zoeken, met de strenge eisen van de charteractiviteiten . De Océanis 473, een ontwerp van Finot-Conq, werd in 2001 aan het publiek gepresenteerd ter vervanging van de Océanis 461, een ontwerp van de Farr-kast zelf gepresenteerd in 1996. De OC-473 stond tot 2008 in de Béneteau-catalogus, toen vervangen door het ontwerp Océanis 46 van Berret/Racoupeau. Drie architecten met de hoogste reputatie sinds drie generaties Océanis in deze belangrijke strook van 13-14 meter lang, waar de modellen tegelijkertijd concurreren in het veeleisende segment van de boot van de eigenaar en ook in de harde chartermarkt. De Finot-Conq tandem, de onbetwiste garantie van Open oceanische regatta-ontwerpen aan het begin van de 21e eeuw, was verantwoordelijk voor het Océanis 473-project. Het nieuwe model verraste met het grote volume van de romp, met een hoge en krachtige lanceerboog, de moderne "L" bolvormige kiel en een imposante balk tot praktisch dezelfde spiegel. Vanaf het eerste gezicht springt deze zeilboot gemakkelijk in het oog. De esthetiek is tijdloos en heeft een aantrekkelijke dubbele verzonken dekafdekking van verder naar achteren op de mast, die iets boven de salon uitsteekt. Het aanzienlijke vrijboord van de OC-473 verhulde zo zijn massieve silhouet en zorgde voor een goede binnenplafondhoogte. De tuigage van de OC473 is een masttop met gehoekte spreaders en baby-stay, met een redelijk evenwichtige verdeling van zeilen tussen de genua en het grootzeil. Het belangrijke oppervlak van de genua met 150% viel nooit in de smaak van de chartermaatschappijen, die zagen hoe hun onvoorzichtige klanten het zeil gemakkelijk vervormden. Het is niet een heel subtiele rig met de instellingen, maar hij is solide en gemakkelijk te hanteren dankzij de complete en overzichtelijke hardware die standaard wordt meegeleverd. Het manoeuvreren van de 473 mast wordt allemaal doorgestuurd naar de cockpit, waar het wordt verzorgd door een batterij Spinlock XT-klemmen en een paar Lewmar 40ST-lieren op de cabine. De grootschootbalk, eerlijk in zijn lengte, bevindt zich ook op de kajuit en de genualieren (twee Lewmar 56 of 54ST) op de coamings, en kunnen worden bediend door de helmstok of door de bemanning vanaf de banken. De stuurman stuurt met een dubbel wiel en zijn stoel op de vleugels heeft altijd de achterstag in kraaienpootjes, waardoor de rest van de rug op het achterbalkon wordt verstoord. Het zicht naar de boeg en de steunpunten met de lijst zijn correct. Een uitschuifbare centrale bank opent de weg naar een achterstevenplatform dat in zijn tijd onverslaanbaar leek. Tegenwoordig, gewend aan de enorme opvouwbare rokken die alle zeilboten hebben, is de goede maat van het platform van de OC-473 in het geding. De Océanis 473 kan bogen op goede prestaties in het hele windbereik vanaf een lichte bries van meer dan 5 of 6 knopen. De hellingshardheid is ook opmerkelijk, vooral in de versie van 2,10 m. voorlopige versie. Bovenwinds met ongeveer 25 knopen wind met een rif in het grootzeil en 2/3 genua spreiding, de boot blijft moeiteloos op koers met 7,2/7,6 knopen, met de cockpit droog van de spray en de bemanning genietend van het landschap zittend op de comfortabele banken in de badkuip (bravo voor de steunbalk voor de pes). De diepe boeg en goede lancering, evenals een bepaalde "U"-vorm in het boeggedeelte van de romp, garanderen een soepele doorgang door de golf. Op krappe koersen blijft de wielbalans redelijk neutraal, zoals gebruikelijk is bij Finot-Conq-ontwerpen, maar het is het beste om niet te veel te tikken om de aantrekkingskracht van deze romp met grote cilinderinhoud niet te verliezen. Bij het openen van vellen met deze 20/25 knopen, stijgt de snelheid van de OC-473 tot een goede 8,5 knopen breed en bereikt hij een lengte van 9,5/10 knopen. Door de hele genua uit te vouwen met deze wind bij de vin, blijft de snelheid constant in dubbele cijfers en hoewel de stuurman meer oplettend moet zijn, overheerst het gevoel van gemakkelijke snelheid in het programma. Het bad van de Océanis is zowel comfortabel voor anker als tijdens het zeilen. De corculatie van boeg tot achtersteven is comfortabel, de zitting van de stok is aangenaam en de zes (of zelfs acht) bemanningsleden die de boot toegeeft, zullen op hun gemak manoeuvreren of op de banken zitten. De Oceanis 473 behoort tot een generatie zeilboten die grote buitentafels – met koelkast en servieskast – nog niet verplicht achtte. In de OC-473 is de buitentafel gemaakt van luxueus gelakt mahoniehout en is opvouwbaar en ook gemakkelijk te verwijderen (draagtas inbegrepen), waardoor alleen een roestvrijstalen buisvormige structuur in het zicht blijft die zowel als leuning als als voetensteun dient. lijst. Een zeer praktische oplossing.Groot volume interieurs Binnenin biedt de 473 versies voor alle navigatieprogramma's, met twee, drie of vier enorme dubbele hutten en twee badkamers. Wat de uitvoering ook is, de centrale woonkamer is zeer ruim (3,55 x 3,92 m.) en verschilt -afhankelijk van de uitvoering- door de keuken in "L" naast de entree of langs de zijkant van de woonkamer. Het gebied van de navigator (dat van band verandert afhankelijk van de keukenversie) is hetzelfde als voorheen, met een stoel tegenover de boeg, laden, planken en kluisjes voor kleine voorwerpen, goede ruimte om de kaarten weer te geven, een afgeschuind paneel om de elektronica in te bedden en een praktisch voorpaneel waarmee u kleine instrumenten kunt inbedden en als handschoenenkastje kunt gebruiken. Ervan uitgaande dat kaartentafels geleidelijk hun reden verliezen om zich in moderne zeilboten te bevinden, kan deze zeemansruimte altijd worden hergebruikt als het 'kantoor' van de eigenaar, een uitrusting die steeds vaker wordt gevraagd op zeilboten van deze lengte. Op constructieniveau zette OC-473 een nieuwe stap voorwaarts in Beneteau's voortdurende proces om zijn tegenstukken te veranderen in vrijwel integrale stukken van vloer tot plafond. Bij de OC-473 vormt de contramal niet alleen de versteviging van de romp, maar zorgt ook discreet voor de ondersteuning van de schotten en een groot deel van het meubilair, waarbij alles met verschillende soorten lijm wordt samengevoegd. Het is een constructiesysteem dat zeer geschikt is voor grote series, solide en duurzaam is en dat Beneteau tot in de perfectie beheerst. Het houtwerk, alles in een elegante donkere mahonie toon, is elegant en een lust voor het oog. Bij Bénéteau zijn ze meesters als het gaat om het spetteren van een bij uitstek industrieel timmerwerk met decoratieve details en smaakvolle accessoires. Dit vermogen van de scheepswerf doet ons vergeten dat de basis van het meubilair een eenvoudig schrijnwerk en basisafwerking is. Award ook voor de overvloed aan patrijspoorten en openingsluiken (19 in totaal), naast de vaste methacrylaten op de boeg van de cabine. Samen zorgen ze voor een goede ventilatie en voorkomen ze dat de donkere tinten van het hout afbreuk doen aan het woongenot.

Muy versátil en su planteamiento de cubierta y de distribución interior, el Océanis 473 fue una de las estrellas de Beneteau entre 2001 y 2008. Este diseño Finot-Conq combina el nivel de confort y buenas prestaciones que buscan los armadores particulares, con las duras exigencias del negocio del charter. El Océanis 473, diseño de Finot-Conq, fue presentado al público en 2001 en sustitución del Océanis 461, un diseño del gabinete Farr a su vez presentado ...

Muy versátil en su planteamiento de cubierta y de distribución interior, el Océanis 473 fue una de las estrellas de Beneteau entre 2001 y 2008. Este diseño Finot-Conq combina el nivel de confort y buenas prestaciones que buscan los armadores particulares, con las duras exigencias del negocio del charter. El Océanis 473, diseño de Finot-Conq, fue presentado al público en 2001 en sustitución del Océanis 461, un diseño del gabinete Farr a su vez presentado en 1996. El OC-473 estuvo en catálogo de Béneteau hasta 2008, cuando fue sustituido por el Océanis 46 diseño de Berret/Racoupeau. Tres arquitectos de la máxima reputación para tres generaciones de Océanis en esta importante franja de los 13-14 metros de eslora, donde los modelos compiten de forma simultánea en el exigente segmento del barco de armador y también en el duro mercado del charter. El tándem Finot-Conq, aval indiscutible en diseños Open de regata oceánica a primeros del siglo XXI, fue el responsable del proyecto del Océanis 473. El nuevo modelo sorprendía con el gran volumen de su carena, con una proa de alto y potente lanzamiento, la moderna quilla con bulbo en “L” y una imponente manga hasta prácticamente el mismo espejo de popa. Desde el primer vistazo, este velero entra fácilmente por los ojos. Su estética es intemporal, adoptando una atractiva cubierta en doble flush-deck desde más atrás del palo, remontando ligeramente sobre el salón. El importante francobordo del OC-473 disimulaba de esta manera su masiva silueta proporcionando al tiempo una buena altura de techo interior. El aparejo del OC473 es a tope de palo con crucetas anguladas y baby-stay, con un reparto de velas bastante equilibrado entre el génova y la mayor. La importante superficie del génova al 150% nunca fue del gusto de las empresas de chárter, que veían como sus clientes poco cuidadosos deformaban la vela con facilidad. No es un aparejo muy sutil con los reglajes, pero es sólido y sencillo de manejar gracias al completo y bien dispuesto acastillaje suministrado de serie. La maniobra del palo del 473 queda toda ella reenviada a la bañera, donde la atienden una batería de mordazas Spinlock XT y un par de winches Lewmar 40ST sobre la cabina. La barra de escota de mayor, honesta en su longitud, también está sobre la cabina y los winches del génova (dos Lewmar 56 ó 54ST) quedan sobre las brazolas, pudiendo ser manejados por el caña o por los tripulantes desde los bancos. El timonel gobierna con doble rueda y su asiento en las bandas siempre tiene el back-stay en pata de gallo molestando el reposo de la espalda en el balcón de popa. La visibilidad hacia proa y los puntos de apoyo con la escora son correctos. Una banqueta central escamoteable abre el paso a una plataforma de popa que, en sus tiempos, parecía inmejorable. Hoy en día, acostumbrados a los inmensos faldones abatibles que llevan todos los veleros, el buen tamaño de la plataforma del OC-473 queda en entredicho.Prestaciones a la altura El Océanis 473 puede presumir de buenas prestaciones en toda la franja de vientos a partir de ventolinas sobre los 5 ó 6 nudos. También es notable su dureza de escora, sobre todo en la versión de 2,10 m. de calado. Ciñendo con unos 25 nudos de viento con un rizo en la mayor y 2/3 de génova desplegado, el barco mantiene el rumbo sin esfuerzo a 7,2/7,6 nudos, con la bañera seca de rociones y la tripulación disfrutando del paisaje sentada en los cómodos bancos de la bañera (bravo por la barra de apoyo a los pes). La proa profunda y con buen lanzamiento, así como cierta forma en “U” en la parte de proa del casco, garantizan un suave paso por la ola. En los rumbos cerrados, el equilibrio de la rueda se mantiene bastante neutro, como suele ser habitual en los diseños Finot—Conq, pero es mejor no puntear demasiado para no perder la arrancada de este casco de importante desplazamiento. Abriendo escotas con estos 20/25 nudos, la velocidad del OC-473 sube a unos buenos 8,5 nudos al través, llegando a 9,5/10 nudos al largo. Desplegando todo el génova con este viento por la aleta, la velocidad se mantiene constante con dos dígitos y, aunque el timonel haya de estar más atento, la sensación de velocidad fácil se impone en el programa. La bañera del Océanis es confortable tanto en fondeo como navegando. La corculación de proa a popa es cómoda, el asiento del caña es agradable y los seis (o incluso ocho) tripulantes que admite el barco se encontrarán a sus anchas maniobrando o sentados en los bancos. El Oceanis 473 pertenece a una generación de veleros que aun no consideraban las grandes mesas exteriores –con nevera y cofre para la vajilla- obligatorias. En el OC-473, la mesa exterior está hecha con lujosa madera tono caoba barnizada y es desplegable y también fácilmente desmontable (bolsa de transporte incluida), dejando sólo a la vista una estructura tubular inoxidable que sirve tanto de pasamano como de apoyapiés con la escora. Una solución muy práctica.Interiores de gran volumen En el interior, el 473 propone versiones para todos los programas de navegación, con dos, tres o cuatro enormes camarotes dobles y dos baños. Sea cual sea la versión, el salón central es muy amplio (3,55 x 3,92 m.), diferenciándose –según la versión- por la cocina en “L” junto a la entrada o a lo largo del lateral del salón. La zona del navegante (que cambia de banda según la versión de cocina) es de las de antes, con asiento mirando a proa, cajones, estantes y taquillas para pequeños objetos, buen espacio para desplegar las cartas, panel biselado para empotrar la electrónica y un práctico panel frontal que tanto permite empotrar pequeños instrumentos como ser utilizado como guantera. Asumiendo que las mesas de cartas van perdiendo paulatinamente su razón de ser en el interior de los modernos veleros, esta zona del navegante siempre se puede reciclar como ‘despacho’ del armador, un equipamiento cada día más solicitado en veleros de esta eslora. A nivel de construcción, el OC-473 dio otro paso adelante en el permanente proceso de Beneteau para convertir sus contramoldes en piezas prácticamente integrales desde el suelo al techo. En el OC-473, el contramolde no solo conforma los refuerzos del casco, sino que también se ocupa discretamente de hacer de soporte a los mamparos y buena parte del mobiliario, conjuntándolo todo entre sí mediante distintos tipos de adhesivos. Es un sistema de construcción muy adaptado a las grandes series, solido y duradero que Beneteau domina a la perfección. La carpintería, toda ella en madera de un elegante tono caoba oscuro, es elegante y agradable a la vista. En Bénéteau son maestros a la hora de salpicar una carpintería eminentemente industrial con detalles decorativos y accesorios de buen gusto. Esta habilidad del astillero hace olvidar que la base del mobiliario es una ebanistería sencilla y de acabados básicos. Premio también a la profusión de portillos y tambuchos practicables (19 en total), además de los metacrilatos fijos a proa de la cabina. Entre ambos garantizan una buena ventilación y evitan que los tonos oscuros de la madera resten alegría a las estancias.


Details

Huurvoorwaarden

Soort verhuur
Boot zonder bemanning
In- en uitchecktijden:
10:00 / 19:00
Borg
(Direct door de eigenaar verzorgd)
Annuleringsvoorwaarden
Aangepast

Boot

Type boot
Zeilboot (Kielboot)
Model
Bénéteau - Oceanis 473 Clipper
Bouwjaar
2022
Toegestane capaciteit
12
Aantal cabines
4
Aantal slaapplaatsen
11
Aantal toiletten
2
Lengte (m)
15
Breedte (m)
4,7
Diepgang (m)
1,7
Brandstoftype
Diesel
Brandstofcapaciteit
450 L
Vers water tank
150 L
Huisdieren toegestaan aan boord
Nee
Lokatie
Haven
Uitrusting
Offshore
Andere mogelijke momenten voor vertrek
Vilanova de Arousa

Geschiktheid

Dagexcursies
Cruise
Watersport
Wedstrijden

Uitrusting

Comfort

Bimini
Tafel
Beddengoed
Gratis parkeren
Achterste bereik
Gangway
MP3 player

Energie

220V stopcontact
USB aansluiting

Keuken

Koelkast
Diepvries
Gootsteen
Oven
Gasfornuis
Koffiezetapparaat

Recreatie

Zwemtrap
Snorkelmateriaal

Navigatie

GPS
Diepte meter
Spi
Electrische ankerlier
Bijboot
Automatische piloot
Buitenboordmotor
Boegschroef
VHF
AIS
Snelheidsmeter
Anemometer
Compass
Lazy bag
Safety harness
Radar
Full batten mainsail
Furling genoa
Double steering wheel

Sanitair

Douche
Warm water
Zoet water (150 L)
Badkamer (2)
Grey water tank

Opties

Limpieza Final
Verplicht
/ verhuur
Nettoyage final

Online betaling

/ verhuur
Open bar i full day

Online betaling

/ dag

Waar is de boot ?


Over de eigenaar, Eduardo
Eduardo
Lid sinds 2022
PRO
Bekijk alle boten van deze pro
Vanaf
/ dag